aktualizováno: 15.04.2024 11:04:07 

Křetínské modelové železniční klubíčko

Naše dílnička

 

NAŠE DÍLNIČKA..

 

    Vážení přátelé a návštěvníci.

            V této sekci se chceme s Vámi podělit o naše snahy postavit si modely vozů, domů, doplňků a pod., které jsme stavěli či stavíme pro naše kolejiště. Uvádíme zde jednoduchý postup stavby a několik doprovodných fotografií. Není a nebude to zaručený návod na stavbu modelu, ale jen ukázka našich postupů, nápadů a zkušeností.

 

 PŘESTAVBY, STAVBY  A  DOSTAVBY.   

 

Co zde najdete?

     Úprava pojezdu typu Rybák.

     Úprava stavebnic pily.

     Stavby osobních vozů z laminovaného papíru.

     Stavba motorového vozu z polotovarů.

 

        Úprava pojezdu.

     Mnozí z nás vlastníme vozy z leptů na pojezdu "Rybák". Vzhledem k délce rozvoru jsou u nich natáčecí podvozky dvojkolí. Naše vozy od p. Kubíčka jsou takto upraveny. Bohužel, v provozu s nimi začaly problémy, zvláště při posunu. U prvního vozu jsme provedli změnu, že nápravy vozu jsou pevné a táhlo se spřáhlem je pohyblivé, jištěné ve střední poloze ocelovým pružným drátkem. Úprava se v provozu osvědčila, ale nebyly jsme s ní spokojeni.

     Druhý pokus je zachování původní konstrukce pojezdu. Jednotlivá dvojkolí jsou jištěna proti samovolnému otočení pružným drátkem. Ocelový pružný drátek je upevněn v konstrukci pro nápravu a v spodku vozu. Ten zajišťuje volný pohyb nápravy v oblouku a její opětný návrat do základní polohy pro jízdu v přímém směru.  

 

 

Na tomto obrázku jsou vidět obě úpravy.

 

 

        Pila SMRKOV

 

     Po letech provizória jsme se pustili do dostavby pily ve Smrkově. hlavní část je vytvořena ze dvou stavebnic od firmy Auhagen a jedné části přístavby pily koupené na burze. 

Původní provizorní sestava pily.

A první ůpravy pily.

Jako na správné pile - plno dřeva ke zpracování nebo k odvozu.

A máme poledne - oběd, jen mistr má práci.

......tak to máme 0,25 x 0,18 x 6,50 ..... to je ....

 

Pár pohledů do hlavní budovy pily......že by dělníci měli svačinu nebo už oběd? Až na jednoho....

 

 Usazení obou budov na zamýšlené místo.

 Tak a provozní budovu už máme na místě včetně úprav okolí.

 

 

 

      MODEL VOZU.

 

    Pod tímto názvem se pokusíme Vás informavat o našich pokusech při stavbě modelu vozu nebo o úpravách modelů ze stavebnic či zakoupených modelů.

 

STAVBA HISTORICKÝCH VOZŮ.

    Toto je náš pokus o stavbu historických vozů. Stavbu provádíme technologií napouštěného papíru a plastu. S papírem, který je pro nás dostupný v mnoha druzých, máme zatím nejvíce zkušeností. Způsob napouštění papíru je výborně popsán v pomůcce pro železniční modeláře od Malé železnice Valašké Meziříčí pod označením  B - 1  a B - 2.

Obrázek ukazuje základ spodku vozu. Na něn je uchycen čep dvounápravového podvozku a upevnění pozdra pro spřáhlo. Při stavbě nastal první problém: Pensylvánský podvozek středoevropského typu, který jsme pro to nakoupili je proti podvozku na skutečném voze o 3,5 mm delší. Pro náročnost způsobu zkrácení a protože se nejedná o výstavní model jsme museli zmenšit rozvor vozu o 4 mm. Spřáhlo je uchyceno pevně k rámu - vůz je kratší než starší chladící vozy od fy Tillig nebo BTTB.

 

Ze strany vnitřku vozu je vložena zátěž plechu. Sice sníží vnitřní prostor, ale to nebude na škodu modelu. Po doplnění podvozků a spřáhel byly tyto zakladní desky schopny jízdy tažením i tlačením.

 

Zde již jsou připraveny bočnice skříně po vyřezání oken před další úpravou.

 

Bočnice jako budoucí rámy oken.

 

Hrubě vyřezaná čela vozů připravovaná k dalšímu opracování.

Příprava vnitřních dílů vozu - tyto se nakonec musí udělat nové.

Části budoucí podlahy vozu.

Stavba spodku vozu s potřebnou úpravou pro podvozky vozu.

Výroba části představku vozové skříně.

Olištování bočnic skříně.

Další díly pro stavbu vozů.

 

Sestava vozu a ukázka vnitřních stěn oddílů.

 

 

 Dobrý vůz je i vybaven vnitřním doplňky.

 

A pokračujeme ve stavbě vozů......

Nastaly další změny...

 

Stavba motorového vozu M 262.0.

  Na našem kolejišti nám chyběl motorový vůz 70-tých let a to M 262. Po dlouhém váhání padlo rozhodnutí: koupit hotovou skříň od p. Kubíčka a sehnat hotový pojezd pro tento vůz. Vše podařilo, ikdyž to trvalo hodně dlouho. Jak jsme se toho zhostili uvidíte na následujících řádcích.

  Bylo nutné vyrobit masky podvozků - provedeno zatín jednoduchým způsobem z napouštěného papíru. Snad časem se někde seženou jiné a lepší masky.

Dále se musela upravit skříň vozu a to úpravou přepážek tvořící jednotlivé oddíly. Bylo třeba v nich vyříznout místo pro kardanové hřídele a šnekové kolo.

Obrázky vypoví více.

Vyrobené zjednodušené masky podvozků.

 

Odmontované doplňky rámu vozu a vyřezaná část pro pojezd.

 

Rám vozu připravený k montáži s pojezdem.

 

Upravená skříň vozu. Vyřezané části pro hřídel a šnek. Stačilo jen rozšířit dveře.

 

Spojený rám vozu s pojezdem a vyzkoušený na trati.

 

Zkusmo sestavený vůz připravený ke jízdní zkoušce na zkušební trati na pracovním stole.

 

 

Jezdí dobře. Dojel až do stanice Veselka.

 

Montáž masek podvozků.

 

Prozatím dokončený vůz.

 

A teď jsme připraveni k jízdě po trati. Pro vyzkoušení správné funkce podvozků a namotovaných spřáhel je trať z Veselky do Skalek pro její ostré oblouky a stoupání.